Vad kan man enkelt göra åt nackspärr hemma?

fem-tips-vid-nackspärr

Flera av oss har ett arbete som medför en konstant statisk belastning på nacke och skuldror då det mesta av vårt arbete utförs vid skrivbord och med hjälp av datorer. Denna arbetsställning kan många gånger leda till smärta eller värk i nacke och skuldror och vad en del av oss kallar för nackspärr. Många gånger beror smärtan på för lite cirkulation i de muskler som blir belastade och detta medför den påtagliga smärta som kan uppstå.
Här kommer fem tips på vad du kan göra vid nackspärr (smärta i nacke – skuldror):

  1. Öka cirkulationen i musklerna i nacke och skuldror genom t.ex. massage, liniment, vetekudde eller värmedyna
  2. Öka cirkulationen genom riktade lågintensiva cirkulationsövningar för musklerna i nacke och skuldror
  3. Undvik att sova på mage, ligg hellre på rygg eller på sidan för att avlasta nacken
  4. Undvik drag och kyla, använd gärna en halsduk eller polokrage för ökad värme och smärtlindring
  5. Kombinera gärna dessa fyra tips med en komplett nacktejpning med kinesiologytape för ökad cirkulation dygnet runt

 
Vad som kan hjälpa vid nackspärr eller smärta/ värk i nacken och skuldrorna kan förslagsvis vara en kombination av dessa olika tips som ökad cirkulation genom massage, liniment, cirkulationsövningar och kinesiologytape. Detta kan vi på Creativ Friskvård i Linköping hjälpa dig med. Fler alternativ kan vara EMS/ TENS, laser, ultraljud eller besök hos naprapat eller kiropraktor. 
Bra produkter som kan hjälpa till att öka cirkulationen:
[products ids=”2213, 2209, 1868″ columns=”3″]
 
Du kan även läsa vidare om fem bra övningar att använda vid nackspärr, eller besöka vår YouTube-kanal för fler övningar!